
Učiteľ, ktorý pozná potreby a perspektívy svojich žiakov vie,
ako zasadiť semienka vedomostí, podporiť ich rast a riešiť problémy, ktoré sa v procese objavia.
Bez tejto empatie a porozumenia by sa výučba mohla stať len mechanickým procesom bez života a efektivity.
Rozvoj osobnosti pedagóga je fascinujúca cesta plná výziev, kde si učitelia osvojujú nielen odborné vedomosti, ale predovšetkým mäkké zručnosti, ktoré sú dnes v oblasti vzdelávania neoceniteľné, ale dostupné v rámci inovačného vzdelávania pedagógov.
Inovačné vzdelávanie pedagógov je kľúčovým prvkom, ktorý podporuje ich profesionálny a osobnostný rozvoj. Združenie K.A.B.A. Slovensko ponúka tento revolučný prístup, ktorým učitelia získavajú neoceniteľné vedomosti v oblasti mäkkých zručností.
Vzdelávanie pedagógov v Nových Zámkoch
Inovačné vzdelávanie v Nových Zámkoch sa konalo na SOŠ hotelových služieb a obchodu . Hlavnou téma bola „Kľúčové kompetencie ako základ profesijného rozvoja pedagogického a odborného zamestnanca“. Vzdelávania sa zúčastnili vybraní pedagógovia pod vedením skúsenej lektorky, PhDr. Andrey Nagyovej v období od 3. júna do 1. júla 2024.
Mäkké zručnosti – soft skills na školách
Kurz sa zameriaval na rozvoj mäkkých zručností pedagógov, čo predstavuje mimoriadne dôležitú a aktuálnu tému v súčasnom školskom prostredí. Mäkké zručnosti formujú kľúčové kompetencie, ktoré pomáhajú učiteľom efektívne komunikovať a budovať pevné vzťahy so žiakmi, kolegami aj rodičmi. Schopnosti, ako empatia, aktívne počúvanie, riešenie konfliktov či otvorený prístup k problémom, patria medzi základné oblasti, na ktoré sa kurz sústredil. Organizátori navrhli program tak, aby pedagógovia tieto zručnosti nielen pochopili, ale dokázali ich aj prakticky využívať v každodennej praxi pri kontakte so žiakmi.
Efektívna komunikácia a konflikty
Jedným z hlavných cieľov kurzu bolo upozorniť na dôležitosť efektívnej a nenásilnej komunikácie. Táto forma komunikácie stavia na princípoch empatie, rešpektu a úcty k druhým. V rámci kurzu sa učitelia zaoberali aj riešením problémov a konfliktov, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou ich profesie. Konflikty vznikajú v školskom prostredí z rôznych dôvodov – medzi žiakmi, medzi učiteľmi a žiakmi alebo medzi samotnými pedagógmi. Účastníci sa zároveň venovali zvládaniu záťažových situácií, ktoré sú bežnou súčasťou ich práce. Školské prostredie ich často vystavuje stresu, či už ide o časový tlak, vysoké očakávania zo strany vedenia školy a rodičov, alebo emotívne náročné situácie v súvislosti so žiakmi.
Dôležitou súčasťou kurzu bolo aj objasnenie významu vytvárania pozitívneho a podporujúceho vzdelávacieho prostredia. Učitelia sa naučili, ako svojím prístupom a komunikáciou prispieť k tomu, aby sa žiaci v škole cítili bezpečne a akceptovane. Pozitívna atmosféra v triede zohráva zásadnú úlohu pri úspechu vzdelávacieho procesu a osobnostnom raste žiakov. Účastníci kurzu získali poznatky o tom, ako motivovať žiakov, podporovať ich sebadôveru a vytvárať prostredie, kde každý žiak zažíva rešpekt a podporu.
Tento kurz skombinoval všetky tieto aspekty, aby učiteľom poskytol komplexné nástroje na posilnenie ich profesionálnych zručností a zároveň na ich osobný rozvoj. Rozvoj mäkkých zručností má pre pedagógov zásadný význam nielen preto, aby dokázali úspešne zvládať svoju prácu, ale aj preto, aby mohli prispievať k formovaniu harmonického a podporujúceho školského prostredia.
Účastníci zakončili kurz záverečnou skúškou, ktorá predstavovala vrchol vzdelávacieho procesu. Počas kurzu absolvovali viaceré teoretické aj praktické časti, ktoré im priniesli pevné základy pre efektívne uplatnenie mäkkých zručností v praxi. Po úspešnom ukončení kurzu získal každý účastník osvedčenie, ktoré potvrdzuje ich schopnosť aplikovať nadobudnuté poznatky a zároveň podporuje ich ďalší profesijný rast.
Vďaka inovačným programom vzdelávania združenie K.A.B.A. Slovensko môžu pedagógovia efektívne prispievať k zlepšeniu kvality vzdelávania v školách.
Spätná väzba a reakcie pedagógov na inovačné vzdelávanie:
Ktoré témy Vás zaujali a prečo?
- Téma riešenia konfliktov – použiteľné v praxi.
- Všetky.
- Riešenie konfliktov, Nenásilná komunikácia.
- Všetky.
- Riešenie konfliktov.
- Komunikácia.
- Konflikt – ako riešiť konflikty medzi žiakmi, žiak-učiteľ, rodič-učiteľ. Stres- metódy zvládania.
- Konflikty, riešenie konfliktov, soft skills.
- Všetky témy, ktoré boli obsahom vzdelávania boli svojím obsahom veľmi zaujímavé.
- Komunikácia a riešenie konfliktov.
- Praktické cvičenia na komunikáciu.
- Konfliktne situácie.
- Riešenie konfliktov, vlastne kľúčové kompetencie
- Konflikty, riešenie konfliktov, soft skills.
Odporučili by ste tento kurz Vašim kolegom? Vaše zdôvodnenie prečo?
- Samozrejme.
- Áno, ďalšia skúsenosť.
- Áno, využiteľné v praxi, v práci so žiakmi.
- Určite áno.
- Áno, veľmi prínosné a využiteľné v praxi.
- Áno, kurz bol vedený pútavo, zaujímavé témy.
- Zaujímavé a aktuálne, využiteľné.
- Určite áno :).
- Určite áno.
- Určite áno, kvôli zaujímavému obsahu a lektorke.
- Áno, bol zaujímavý.
- Áno.
- Určite áno.
- Určite áno.
Ako by ste ohodnotili našu lektora / lektorku?
- Profesionalita.
- Skúsená odborníčka…
- Profesionalita, trpezlivosť, ústretovosť, dokáže zaujať.
- Erudovaná, veľmi príjemná, nápomocná, ochotná.
- Profesionálna.
- Pani Nagyová je kvalifikovaná, ľudská a veľmi príjemná osoba.
- Výborná odbornosť, komunikatívna a empatická.
- Najlepšia lektorka, akú som zažila 🙂 aj preto som sa prihlásila, lebo som vedela, že ona to bude lektorovať :).
- „Inovačné vzdelávanie na našej škole prebiehalo pod vedením skúsenej pani dr. Nagyovej, vďaka ktorej sme získali množstvo nových poznatkov, vedomostí a cenných rád.
- Veľmi pekne ďakujeme 😊“.
- Profesionálna, ľudská.
- Bola vynikajúca.
- Mila, profesionálna.
- Na profesionálnej úrovni.
- Veľmi milá, trpezlivá, vie zaujať.